Pagina's

13 maart 2011

david murray's sad cuban ensemble

























volkomen in verwarring rijden we de willemsbrug af.
het raarste concert ooit maakten wij zojuist mee.
we struikelen over onze en elkaars woorden 
in een poging er iets, er niets...


wat zagen we nou?
wat gebeurde er op dat podium?
wie zijn wij en wat is de zin van ons bestaan?
of nu ja, dat nog net niet, maar toch.



































eerder dien avond betreden wij lichtgeschokt de immens grote hal 
van de/het nieuwe lantaren/venster.
tientallen jaren was de/het oude l/v middenin de stad 
onze huiskamer, ons podium, ons filmhuis.
we hebben er gedanst, muziek gemaakt, muziek en toneel gekeken, 
gelachen, gehuild.
we zijn er getrouwd en gescheiden.
of nu ja, dat net niet, maar toch.


en deze cleane vertrekhal lijkt nergens op dan op een cleane vertrekhal.
hier spreek je vooral niet af met je vrienden 
om urenlang te borrelen en te zwammen.
hier wacht je op je vliegtuig.
of op een concert dus.
we zullen moeten omschakelen.
l/v is l/v niet meer is l/v geworden.


(vriend r. is nog wel vriend r.
met open armen komt hij aangelopen.
we houden elkaar erg vast.
ik ben blij dat jij leeft, betekent dat.
en ook: de dood neemt maar tijdelijk.
en ook: maar pijn doet het wel.)






























ploing: over enkele ogenblikken vertrekt uw vliegtuig.
begeeft u ordentelijk naar zaal één en houdt u zuch eigen tickets bij de hand.


en het is heus een mooie zaal, zaal één.
we doen rij vier en hoeven niemand te scalperen.
fijne stoelen, lekker koel en donker en bijna uitverkocht.
david murray zagen we al vaker.
vaak genoeg eigenlijk maar naar zijn samenwerking 
met cubaanse muzikanten kijken wij uit.
doe begint u maar hoor.


en dan.
er moet iets vreselijks zijn gebeurd in de kleedkamer, 
vlak voor het optreden.


met gezichten als oorwurms verschijnen de muzikanten op het podium.
ze pakken hun instrumenten en reageren niet op ons aarzelend applaus.
als iedereen zit en staat komt david murray opgesjokt.
de gansche band verstart.
maar moet natuurlijk wel beginnen met spelen.
oei! 
wij kijken elkaar met open oren aan.
dit is heel raar.
heel erg slecht ook, maar vooral heel raar.


een podium met negen jonge cubanen en een wankelende jazzmuzikant.
en het ergste is niet eens dat het ze allemaal volkomen ontbreekt 
aan plezier en inspiratie.
het ergste is dat ze verdrietig zijn, de cubanen.
echt waar.
een naar gezicht is het.
er moet iets lelijks gebeurd zijn in de kleedkamer.

















vage photoo maar heldere kijk; zie dien lichaamstaal nu toch eens...
ze kunnen 'm wel schieten.
het eerste uur is niet om aan te zintuigen.


langzaamaan durft de ritmesectie onderling kontakt te maken.
voorzichtig jolig slepen zij de rest er doorheen. 
achtig.
van de cubaanse klanken komt niet bar veel terecht.
een enkel moment valt de swing waar die wezen moet.
een enkel moment hopen we op een wonder.
bidden we voor beterheid.


maar de blazers staan te verlangen naar thuis.
naar hun grootmoeder en naar mooie muziek maken en dansen 
en naar alles waar jonge cubanen zo al van dromen.


ze spelen bangmatig hun niet al te beste soloos.
murray vingerknipt ze aan en uit en zelfs van het podium af.
nare man, sissik.


























murray doet nog even het kwartetspel en na de finale met het gehele
sad cuban ensemble en de nodige turbulentie landen we dan weer.
tikje luchtziek.
we knijpen vriend r. nog eens goedfijn, 
(het was zoo goed je te zien.
ik zal je alles nog wel eens vertellen)
halen onze bagage op en verlaten de hal.


volkomen in verwarring rijden we de willemsbrug af.
wat was dit?
hoe bestaat het dat negen getalenteerde cubaanse muzikanten 
zo ongelukkig op een podium staan?
hoe kan het dat murray hun namen na twee jaar touren 
nog steeds van een blaadje moet opstotteren?
hoe komt het dat er geen moment van magie, 
geen moment van ontspanning, 
geen moment van liefde voorbij kwam?


op de maasboulevard komen we tot een zwartwittheorie 
die we voor onszelf zullen houden.
terug in cuba zullen de jongens er op een dag 
om kunnen lachen, hopen we.


maar we zijn het nog niet kwijt.
negen verdrietige cubanen is veel te veel meer 
dan we hadden willen zien.






david murray cuban ensemble
zaterdag 12 maart 2011
lantaren/venster rotterdam



16 opmerkingen:

  1. Thea en Ater, het huwelijk verbroken, ze hielden niet meer van elkaar. Dachten, ja dachten - want blijken moet het nog - dat een jong blad heur leven nieuwe vrienden brengen zou ...

    Ik ben wel blij dat u beiden veilig weer 'voet aan de grond zette' na alle windzakken!

    Wellicht schrok ook Murray, en dacht: “De donkere tonen zullen niemand bereiken in dit rood ...”

    Groet aan u zinnen, van Ragfijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. rags: u hebt 'm ontcijferd.
    dat dachten wij nu ook.

    ben blij dat u leest wat er staat.
    dat u mij goed genoeg kent om te lezen wat er staat.
    'k kwam heel verdrietig thuis van deze vlucht.
    elders kreeg 'k een keiharde oorvijg alswegens bovenstaand stukje.
    alsof 'k iets heel lelijks heb geschreven.
    ik heb geen zin meer om mezelf uit te moeten leggen.
    daarvoor zit 'k mezelf te dicht op het hart.
    begrijpt u?
    ja, dat begrijpt u.
    danks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hè gat wat naar zo'n avond....
    Je gaat uit om plezier te hebben of wat voor gevoel dan ook, iets dat wat met je doet...
    Maar dat het dit deed...neen.....

    Zo is de kracht van negativiteit, het trekt je mee naar beneden....
    Positiviteit laat je springen, huppelen...

    Wat was er gaande?
    Misschien lezen we het nog...

    Knuffel van Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. anneteke; maar het was niet naar in díe zin.
    een kaartje kopen is een lot kopen maar dan met altijd prijs.
    zoals een experiment niet mislukken kan
    maar wel altijd een uitkomst heeft.

    en nou heb 'k al best wat gezien.
    maar dit was bizar.
    er was iets vreeslijk mis, in de basis.

    alles aanwezig; goed podium, blij publiek,
    spullen, licht, lucht.
    maar de muzen vielen bij bosjes.
    het voelde bijna genant ernaar te kijken.
    uit sympathie voor dien bedroefde cubaanse jongens zijn we blijven zitten.

    (en ik ken 't heus hoor, je dag niet hebben,
    irritaties in de band, raar publiek, slechte zaal, rottige spullen.
    dat was dit niet.
    dit was heel grote pijn)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is wel een warm verlichte vertrekhal.
    Misschien een tip voor Schiphol?
    Jammer zo'n voorstelling voor de muzikanten zowel als het publiek.
    Cubanen hebben normaal veel veerkracht.
    En waar ze van dromen? De wijde wereld te zien.
    Het is dan wel een prachtig eiland maar wel een soort grote gevangenis voor ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kits: verslagen stonden ze erbij.
    waren ze waarschijnlijk ook.
    wij in elk geval wel.
    op de cubanigheid der dingen wil 'k verder maar niet ingaan. de ene cubaan zal de andere niet zijn. maar dien photoo van hun grootmoeder steeg uit denkwolkjes op boven hun hoofden op het podium he: abuela...abuela...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 2 Jaar toeren zegt u? Fidel laat zijn onderdanen niet zo lang van het eiland af. Misschien zijn de musici gewisseld op enig moment en baalt Meneer M. daarvan? Zoiets is mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kits: alles is mogelijk.
    u en ik gaan daar niet achterkomen.
    hoewel, u kennende :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schrijven over een concert is niet eenvoudig. U heeft zich er als negen Cubanen doorheen gesleept, maar toverde in ieder geval nog wel een glimlach om de lippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja, want ik vergat de eerste keer een afsluitend haakje en de tweede keer schreef 'k bewutseloos.
    derde poging;

    ron: schrijven over het raarste concert allertijden* is niet eenvoudig.
    maar het moest gebeuren.
    het veroorzaakte boosheid bij de een
    (muzikanten voelen zich toch zo snel aangesproken he)
    en belipte een glimlach bij de ander.
    ik vind het allemaal goed.

    (*was dit wel het raarste concert allertijden vraag 'k mij nu al te plots af.
    uitgerekend in het oude l/v speelde 'k ooit met een sessieband.
    de drummer kwam stomdronken opdagen en viel na twee nummers misslaan bewusteloos achterover het podium af.
    de zaal was vol muzikanten en iemand anders nam het gelijk over maar de vriendin van de drummer was zo zo zo verdrietig.
    dat vergeet ik nooit.
    ze stond vooraan, zich natuurlijk al zorgen makend en rende om het podium heen naar hem toe.
    huilend, boos, zich schamend, mascara over haar gezicht, alles.

    ach, eigenlijk was er altijd wel wat.
    maar nooit zo bizar als bij het laatste murrayding.
    ik kan 't niet helpen.)(met haakje nu)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook een rampzalig gebeuren met uwen drummer toendertijd.(maar ook wel een beetje om te lachen)
    De Cubanen gaan 30 maart een herkansing doen als het goed is, Bimhuis. Hopelijk zijn ze bijgetrokken tegen die datum.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. kijk hier:
    dinsdag 5 april: David Murray Cuban Ensemble plays Nat King Cole

    Vanavond in Radio 6 Live het concert dat tenorsaxofonist David Murray met zijn Cuban Ensemble gaf op 12 maart in Lantaren Venster in Rotterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is geen jazz maar wel mooi: http://kittyschoenmakers.wordpress.com/2011/11/08/ze-zijn-binnen-alle-4/#comment-6704

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik werd drie jaar geleden gescheiden van mijn man. Er was geen communicatie tussen ons. Ik werd door families en vrienden geadviseerd om los te laten, het huwelijk te vergeten en verder te gaan met mijn leven. Ik wilde niet met iemand anders trouwen, want diep van binnen hou ik nog steeds van mijn man, ik had zoveel pijn en verward, totdat ik online een getuigenis las over hoe Drigbinovia een gebroken huwelijk herenigde met de hulp van zijn liefdesbetoverende krachten. Ik bleef zoveel getuigenissen lezen over hoe hij hielp de echtscheiding te stoppen en ex-geliefden van mensen terug te brengen, en mijn geloof werd vernieuwd. Ik moet onmiddellijk contact opnemen met Drigbinovia, een paar minuten later antwoordde hij mij en gaf ik instructies over wat ik moest doen, nadat hij twee dagen later aan de vereiste vereiste had voldaan, nadat hij de betovering had gecommuniceerd tussen mij en mijn man. om hem te vergeten en te vergeven. Mijn relatie is nu in balans en mijn man bleef elke dag van me houden. Zijn spreuken werkten geweldig en onze relatie is nu sterker dan voorheen, en niets kan ons weer scheiden Ik bezocht zoveel websites op zoek naar hulp, het was hopeloos, totdat ik in contact kwam met Drigbinovia, de echte man die me hielp mijn gebroken huwelijk te herstellen als je hebt een soortgelijk probleem in je huwelijk, je wilt dat je man of vrouw weer van je houdt, je hebt iemand van wie je houdt en je wilt dat hij of zij in ruil daarvoor van je houdt, je hebt een uitdaging in je. Drigbinovia spell templet is de oplossing en antwoord op uw probleem, neem vandaag nog contact met hem op via Email.doctorigbinovia93@gmail.com, u kunt hem ook bellen of hem toevoegen op Whats-app +2348144480786 dingen als vanzelfsprekend beschouwen en het zal van u worden afgenomen?

    BeantwoordenVerwijderen